Fs F N
Egymáshoz képest mozgó testek felületei által egymásra kifejtett erők felülettel párhuzamos komponensét csúszási súrlódási erőnek nevezzük. A vizsgálatok szerint a csúszási súrlódási erő mindig ellentétes a sebességgel.
Egyenletes mozgásnál a súrlódási erő egyenlő nagyságú és ellentétes irányú a húzóerővel. Így ha a súrlódási erőt nem is tudjuk mérni, de azt az erőt igen, amelyik kiegyenlíti.
A csúszási súrlódási erő nagysága függ két test anyagától – jégen könnyebb csúszkálni, mint aszfalton –.
Vajon a csúszási súrlódási erő nagysága hogyan függ az érintkező felületek nagyságától?
Mindegy, hogy melyik oldalán húzunk egy téglatestet. Ha ugyanolyan minden felülete, akkor ugyanakkora erővel lehet állandó sebességgel húzni. A súrlódást az okozza, hogy az érintkező felületeket nem lehet tökéletesen simára csiszolni, és az egyenetlenségek egymásba akadnak.
Két egymáson húzott körömkefe jól modellezi a súrlódást.
A nyomóerő nem függ attól, hogy melyik oldalára állítottuk a testet. Ha nagyobb a felület, akkor több egyenetlenség akad egymásba, de nem nyomódnak annyira össze. Ha kisebb a felület, akkor kevesebb egyenetlenség akad egymásba, de jobban összenyomódnak. Ha a felületek nem túl simák, akkor a két felület részecskéinek a többsége nem kerül olyan közel egymáshoz, hogy a vonzóhatásuk észrevehető legyen A súrlódási erő, nem függ az érintkező felületek nagyságától.
Ha csökkenteni akarjuk a súrlódást, akkor kenőanyagot teszünk a felületek közé. A kenőanyag kitölti az egyenetlenségeket, és távol tartja egymástól a testeket. A felület csiszolásával csak bizonyos határig csökkenthető a súrlódás. Ha túl simára csiszolnánk a testeket, akkor egyre jobban érvényesülne a felületek részecskéi közötti vonzás.
Ha jobban összenyomjuk a testeket (megnöveljük a nyomóerőt), akkor jobban összeakadnak az egyenlőtlenségek, ezért nő a súrlódás. Két teli sörös ládát kétszer olyan nehéz húzni, három teli sörös ládát háromszor olyan nehéz húzni.
A mérések szerint a súrlódási erő egyenesen arányos a felületek közötti nyomóerővel.
Fs = μ·N
A μ csúszási súrlódási együttható függ az érintkező testek anyagától.
Tapadási együttható | Csúszási együttható | |||
szárazon | olajozva | szárazon | olajozva | |
Acél-acél | 0,14 | 0,111 | 0,15 | 0,01 |
Acél-vas | 0,19 | 0,1 | ||
Fa-fém | 0,6 | 0,11 | 0,4 – 0,5 | 0,1 |
Fa-jég | 0,035 | |||
Vas-jég | 0,014 |
A kerekek ún. gördülési ellenállása (ugyanolyan, mint a csúszási súrlódás):
Gumikerék | |
Aszfalt úton | 0,015 – 0,025 |
Földúton | 0,05 – 0,15 |
Homokban | 0,15 – 0,3 |
Villamos kereke | 0,006 |
Vonat kereke | 0,002 |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése