2011. április 5., kedd

A súrlódási erők I. -Csúszási súrlódási erő

Ha vízszintes felületen húzunk egy ládát, akkor is erőt kell kifejtenünk. Ha ellökünk egy testet, akkor csúszás közben csökken a sebessége. Tehát a csúszó testekre hat egy fékezőerő. Ha egy test állandó sebességgel mozog, akkor az eredő erő 0. Ez akkor lehetséges, ha a sebességgel párhuzamos irányban nem hat erő, vagy ha a húzóerővel megegyező nagyságú erő húzza hátrafelé.
                                                                                                                                                      Fs  F  N

Egymáshoz képest mozgó testek felületei által egymásra kifejtett erők felülettel párhuzamos komponensét csúszási súrlódási erőnek nevezzük. A vizsgálatok szerint a csúszási súrlódási erő mindig ellentétes a sebességgel. 


Egyenletes mozgásnál a súrlódási erő egyenlő nagyságú és ellentétes irányú a húzóerővel. Így ha a súrlódási erőt nem is tudjuk mérni, de azt az erőt igen, amelyik kiegyenlíti.

 A csúszási súrlódási erő nagysága függ két test anyagától – jégen könnyebb csúszkálni, mint aszfalton –.

Vajon a csúszási súrlódási erő nagysága hogyan függ az érintkező felületek nagyságától?
Mindegy, hogy melyik oldalán húzunk egy téglatestet. Ha ugyanolyan minden felülete, akkor ugyanakkora erővel lehet állandó sebességgel húzni. A súrlódást az okozza, hogy az érintkező felületeket nem lehet tökéletesen simára csiszolni, és az egyenetlenségek egymásba akadnak.
 Két egymáson húzott körömkefe jól modellezi a súrlódást.

A nyomóerő nem függ attól, hogy melyik oldalára állítottuk a testet. Ha nagyobb a felület, akkor több egyenetlenség akad egymásba, de nem nyomódnak annyira össze. Ha kisebb a felület, akkor kevesebb egyenetlenség akad egymásba, de jobban összenyomódnak.  Ha a felületek nem túl simák, akkor a két felület részecskéinek a többsége nem kerül olyan közel egymáshoz, hogy a vonzóhatásuk észrevehető legyen A súrlódási erő, nem függ az érintkező felületek nagyságától.

 Ha csökkenteni akarjuk a súrlódást, akkor kenőanyagot teszünk a felületek közé. A kenőanyag kitölti az egyenetlenségeket, és távol tartja egymástól a testeket. A felület csiszolásával csak bizonyos határig csökkenthető a súrlódás. Ha túl simára csiszolnánk a testeket, akkor egyre jobban érvényesülne a felületek részecskéi közötti vonzás.

 Ha jobban összenyomjuk a testeket (megnöveljük a nyomóerőt), akkor jobban összeakadnak az egyenlőtlenségek, ezért nő a súrlódás. Két teli sörös ládát kétszer olyan nehéz húzni, három teli sörös ládát háromszor olyan nehéz húzni.



  A mérések szerint a súrlódási erő egyenesen arányos a felületek közötti nyomóerővel.
                                               Fs = μ·N
 A μ csúszási súrlódási együttható függ az érintkező testek anyagától.



Tapadási együttható
Csúszási együttható
szárazon
olajozva
szárazon
olajozva
Acél-acél
0,14
0,111
0,15
0,01
Acél-vas
0,19
0,1


Fa-fém
0,6  
0,11
0,4 –  0,5
0,1
Fa-jég


0,035

Vas-jég


0,014


A kerekek ún. gördülési ellenállása (ugyanolyan, mint a csúszási súrlódás):

Gumikerék
Aszfalt úton
0,015 – 0,025
Földúton
0,05 – 0,15
Homokban
0,15 – 0,3
Villamos kereke
0,006
Vonat kereke
0,002

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése